John 8:32  Ni ska lära känna sanningen, och sanningen ska göra er fria. Allt som händer i världen har sina rötter i religion och det är vad denna hemsida handlar om

Kristendom

Kristendomens och Islams syn på Jesus

Idag är det nästan enhälligt att man tror att islamsk tron och kristendom har samma ursprung eller som man kallar dom de tre Abrahamitiska religionerna Judendom, kristendom och islam. Det är snarare regel än undantag att denna bild förmedlas på våra svenska skolor och i andra sammanhang även av präster och imamer.

Denna bild är något som inte stämmer, bibelns två religioner tror på samma gud medan islam inte tror på samma gud utan är en helt annan religion och har ett annat ursprung. Något man märker när man jämför islams och kristendomens syn på Jesus som faktiskt är totalt annorlunda. Det räcker inte med att säga att man tror på Jesus. Något som egentligen har någon betydelse, utan om jag skapar mig en religion som säger sig tror på Jesus, men kopierar andra hedniska religioner och är med som dagens new age, är denna religion samma som kristendom, har den religion samma gud som i bibeln.   

Utan det är något som är speciellt med Jesus och därmed viktig så pass att det är vad hela kristendomen egentligen handlar om. Nämligen att genom Jesus kunna få frälsning inget annat och det finns ingen annan väg enligt bibeln. Kristendomen har en totalt annorlunda syn på vem Jesus var och hans mål. Man kan i bibeln läsa om varför Jesus dog på korset och det var ett blodsoffer som gav oss människor möjligheten till frälsning samt att Jesus var guds son. Så Jesus var inte en vanlig profet som islam påstår utan kom som sitt uppdrag att ge oss frälsning genom den helige anden. Innan så hade man lagen via judendom men med Jesus kom tron genom anden. Tar man bort att Jesus dog på korset så tar du också bort orsaken till att Jesus kom i över huvud taget och då tar man även bort grunden för kristendomen. Så hur kan dessa två religioner var ifrån samma källa och tro på samma gud när islam är så i grunden antikristen som det går att bli.

Att verkligen få svar på detta är att jämföra bibeln och koran och läsa på vad muslimer och kristna verkligen tror och då ta reda på vad som är sant. Inte genom att lyssna och referera från källor som man inte vet dess ursprung eller agenda utan gå till källan bibeln och koranen. För det behövs inte mycket att satan ska kunna lura bort individer ifrån gud, utan 99,9% av texten kan vara sann men en liten förvanskning räcker för att skapa en lögn av sanningen.

Orsaken till att denna myt fortfarande finns och inte blivit neddebatterad och förklarad som falsk är

att många har lite kunskap om vad som står i bibeln och vad den lär ut. Ett misstag som även många kristna gör, vilket jag märkt när man lyssnar på kristna. Man har även dålig kunskap om islam och man ifrågasätter inte.

De två religionerna kristendom och islam tror på Jesus, men de två religionerna har två helt skilda syner på vem Jesus var. Enligt kristendomen var Jesus guds son och grunden för kristen tro. Medan i islam så är Mohammed den största profeten och Jesus näst största.

Vad muslimer anser om Jesus.

”Vi muslimer tror på Jesus och på alla Guds profeter, vilket är ett grundläggande troselement för islam. Således hyser vi stor aktning för Jesus (över honom vara Guds frid) och väntar på hans återkomst. Enligt Koranen korsfästes han inte utan upprestes istället till himlen. Vi anser att Jesus (över honom vare Guds frid) var en av Guds mest framträdande sändebud – men inte Gud Själv eller Guds son. Jesu moder, Maria, var en ärbar och ädel kvinna och Koranen berättar för oss om Jesu mirakulösa jungfrufödsel”

Källa: https://islam.se/jesus

”Islam avvisar att Jesus (över honom vare Guds frid och välsignelser) är Guds son och betonar särskilt att Gud aldrig kan ha en son; en titel som ”Herre” kan endast tillhöra Skaparen.”

Källa: https://islam.se/jesus

Koranen 4:157 och för deras ord: ”Vi har dödat Kristus Jesus, Marias son, [som påstod sig vara] Guds sändebud!” Men de dödade honom inte och inte heller korsfäste de honom, fastän det för dem tedde sig så. De som är av annan mening är inte säkra på sin sak; de har ingen [verklig] kunskap om detta utan stöder sig på antaganden. Det är med visshet så att de inte dödade honom.

Bibelns svar är tydlig på denna punkt.

Tron på Jesus och att han dog på korset för vår frälsning är basen för den kristna tron. Jesus gav människan en möjlighet till frälsning det är därför Jesus kom till människan.

Mark 1:1 Här börjar evangeliet om Jesus Kristus, Guds Son.

John 20:31 Men dessa har blivit nerskrivna för att ni ska tro att Jesus är Messias, Guds Son, och för att ni genom tron ska ha liv i hans namn.

Denna vers beskriver på ett bra sätt varför Jesus kom.

1 John 4:15 Om någon bekänner att Jesus är Guds Son, förblir Gud i honom och han själv förblir i Gud.

Uppenbarelseboken 22:18 För var och en som hör de profetiska ord som stå i denna bok betygar jag detta: Om någon lägger något till dem, så skall Gud på honom lägga de plågor om vilka är skrivet i denna bok.

Uppenbarelseboken 22:19 Och om någon tager bort något från de ord som stå i denna profetias bok, så skall Gud taga ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden, om vilka är skrivet i denna bok.

Vilket betyder att om någon förnekar att Jesus dog på korset och gav mänskligheten befrielsen och förlåtelse av våra synder och vägen till himlen. Så kommer också gud att ta ifrån människan förlåtelsen och slippa hamna i helvetet. Koranen gör många förvridningar av vad som stod i bibeln.

Men Kristendomens hela grund ligger i att Jesus kom till jorden för att frälsa och befria mänskligheten från det hedniska slaveriet. Det var därför som Jesus dog på korset som ett blodsoffer som så ofta står i bibeln att sådant behövs för att få något tillbaka. Att då påstå att dessa två religioner har samma ursprung håller inte för en ingående granskning.

När man läser hur muslimer tolkar vem Jesus var så anser man Kristendomen har fel, men samtidigt påstår man att islam och kristendomen hör ihop, samtidigt som man tydligt förnekar och förkastar det som står i bibeln. Det finns mellan islam och Kristendom likheter men det viktigaste som kristendomen lär ut, förnekar muslimerna.

En av orsakerna till att folk tror på att dessa tre religioner har samma ursprung utan att veta sanningen är att man hela tiden får höra att judendom, kristendom och islam har samma ursprung – Abraham. Många gånger av personer som bara säger och skriver vad andra tror. Men även individer som medvetet ljuger och bedrar folk för att sprida sin agenda och tro att alla religioner är lika. Vi kristna ska aldrig följa andra religioner utan hålla oss till kristendom utan att ändra eller importera andra läror för att de känns rätt. Men om de skiljer sig emot vad som står i bibeln så ska vi hålla oss borta ifrån det. En av dessa som vi ska undvika är islam.

Det kan tilläggas att finns en antikristlig doktrin som man kan läsa om i den gnostiska ”kyrkan” som även den avisar att Jesus dog på korset. Denna gnostiska kyrka har mer likheter med Sufism som är islamsk mystism.

Vi som är kristna måste ifrågasätta det som ofta sägs om kristendom och andra religioner. Det finns en agenda som vi ska motverka och det är att man ska slå ihop alla religioner till en. En religion som är samma som den hedniska som fanns i Sverige innan kristendom kom.

Gå inte på denna världs alla lögner utan sök sanningen genom att läsa källorna och inte lyssna på påståenden. För att man är många så har man inte rätt!

Lämna ett svar